Culinair Persoonlijk

Waarom ik een klacht indiende bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

3 mei 2016

Onlangs was ik met vijf van mijn lieve vriendinnen uit eten bij een Italiaans restaurant. Helaas was het geen succes. Aan het gezelschap lag het niet, maar helaas wel aan de kwaliteit van het eten. Van cola zonder prik tot risotto met rauwe rijst, helaas kregen we het allemaal geserveerd.

Voedselvergiftiging

We waren dus met zes personen. Drie van de zes zijn ziek geworden van dit dinertje. Het was sowieso al geen succes. Zoals gezegd kregen de twee personen die risotto besteld hadden (waaronder ik) keiharde, rauwe risotto-rijst geserveerd. Teruggestuurd naar de keuken. Toen we het terug kregen, was het nog steeds niet helemaal gaar, maar ja op een gegeven moment krijg je toch honger, dus ik heb er maar wat van opgegeten. Het bleek naast nog niet helemaal gaar bovendien een smakeloze drab te zijn. Blegh. Op het fantastische dessert na, was het gewoon allemaal niet echt van hoge kwaliteit. Kan gebeuren, niet elk restaurant is een daverend succes en soms heb je gewoon pech met wat je besteld. Die nacht werd ik behoorlijk ziek van het eten. Ik zal jullie de details besparen, maar laten we het er maar op houden dat de wc en ik hele dikke vrienden waren. De volgende ochtend sprak ik een vriendin van me die ook mee was. Ook zij was flink beroerd geweest van het eten. Er was dus duidelijk iets niet goed gegaan in de keuken van dat restaurant. Ik besloot in de pen te klimmen en een boze mail te sturen. Normaal gesproken ben ik echt niet iemand die snel gelijk een hele klaagzang stuurt, maar één van de vriendinnen die mee was, is hoogzwanger. Ik moet er toch niet aan denken dat zij ziek was geworden of een bacterie had opgelopen. Een boze mail naar het restaurant en een boos bericht op de Facebook-pagina van het restaurant volgden.

pasta-663096_1920

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Inmiddels was het drie dagen verder en die vriendin en ik hadden nog steeds last van onze gezondheid. Ik liep inmiddels al dagen met enorme buikkrampen. En toen kwam ik erachter dat nog een derde vriendin ziek was geworden van het eten. Het moet toch niet veel gekker worden. Ik besloot ook een recensie op Iens achter te laten met het hele verhaal over dat de helft van het aantal tafelgasten ziek was geworden. Helaas werd mijn recensie geweigerd, omdat ze dat soort zaken niet op hun site willen. Ook raar, maar goed, moeten ze zelf weten. Er werd mij aangeraden om een klacht in te dienen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Nu wist ik niet eens dat dat kon, maar ik besloot eens te gaan kijken. En wat blijkt, daar kun je dus voor dit soort gevallen een klacht indienen. Ook bijvoorbeeld als er meerdere mensen ziek zijn geworden van voedsel op een festival, maar dus ook als er meerdere mensen ziek zijn geworden van voedsel in een restaurant. Ik besloot een klacht in te dienen, en eerlijk gezegd verwachtte ik er niets van. Ik ging er vanuit dat de NVWA vele klachten binnenkrijgt en echt niet gelijk op stel en sprong in actie komt als ik een klacht indien over drie zieke mensen. Boy, was I wrong! Tien minuten later belde er al een inspecteur met de vraag wat we allemaal precies gegeten hadden.  Nadat ik alles had uitgezocht en opgeschreven, heb ik de inspecteur de volgende dag teruggebeld. Hij nam mijn verhaal zeer serieus en ging die dag nog een onderzoek starten. Wow, dat had ik niet verwacht. Hij zei wel dat ik er niet veel van moest verwachten, juridisch gezien, aangezien ik zelf ook een flinke klacht had gestuurd naar het restaurant en ze waarschijnlijk inmiddels (we waren al 5 dagen verder), al het ‘bewijsmateriaal’ vernietigd hadden. Met andere woorden: als hij die dag langs zou gaan, dan zou hij waarschijnlijk geen bedorven voedsel meer aantreffen. Ik zei dat ik vooral wilde dat het restaurant eens flink zou schrikken. “Nou mevrouw, als wij een officieel onderzoek starten, dan gebeurt dat niet op een vriendelijke manier hoor.”, was zijn antwoord. Mooi! Ik zou op de hoogte gehouden worden en uiteindelijk te horen krijgen wat er uit het onderzoek is gekomen. Ik vond het echt heel netjes dat mijn klacht zo ontzettend serieus werd genomen!

Excuus

Inmiddels zijn we al bijna twee weken verder en van het restaurant had ik nog niets gehoord op mijn boze mail. Tot gisterochtend. Ik heb een zeer uitgebreide en nette excuusmail gekregen van de bedrijfsleider. Hij biedt ons aan toch nog een keer samen te komen eten in het restaurant op zijn kosten. Ondanks dat ik heb gezegd nooit meer een stap in het restaurant te zetten, wilde hij me toch uitnodigen. Vond ik netjes van hem. Hij schreef dat ze erg geschrokken zijn van het feit dat er drie mensen ziek zijn geworden. Ik hoop dat ze in het vervolg beter opletten! Mijn darmen zijn overigens een week lang flink van slag geweest van het eten.

Zoals jullie hebben gemerkt heb ik niet de naam en/of locatie van het restaurant genoemd. Dit omdat ze al hun excuses hebben aangeboden en ik het verder aan de NVWA wil overlaten. Ik wilde wel graag het verhaal met jullie delen, zodat jullie weten waar je eventueel met een klacht terecht kan, mocht iets dergelijks jou gebeuren!

Facebook Comments

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Channa 3 mei 2016 at 06:15

    Pff lekker dan zeg. Betaal je geld om er ziek van te worden… ik wist overigens ook niet dat je een klacht kon neerleggen bij de NVWA, gelukkig is dat ook nog niet nodig geweest.
    Channa onlangs geplaatst…Hippe regenlaarzen van Bergstein! + WINACTIEMy Profile

  • Reply Bregje 3 mei 2016 at 06:22

    Ooh wat rot is dat zeg! Ik wist ook niet dat je bij de nvwa een klacht kunt indienen, goed dat zij het zo snel oppakken!
    Bregje onlangs geplaatst…Hoe gebruik je een stiltecoupé?My Profile

  • Reply Leonie van Mil 3 mei 2016 at 06:44

    Bizar dat Iens geen slechte recensies op hun site willen. Iedere ervaring zou toch waardevol moeten zijn. Maar gelukkig kon je ergens anders terecht. Ze zullen flink geschrokken zijn
    Leonie van Mil onlangs geplaatst…Dingen die ik wil gaan doen met mijn kind(eren)My Profile

  • Reply Charlotte 3 mei 2016 at 08:01

    Wat fijn dat ze het zo goed hebben opgepakt! Ik zou zelf niet zo snel een klacht indienen bij de nvwa, maar inderdaad waarschijnlijk wel bij het restaurant zelf. En ga je nou toch een keer terug?
    Charlotte onlangs geplaatst…Op zoek naar mijn trouwjurk #1My Profile

  • Reply Vlijtig Liesje 3 mei 2016 at 10:07

    Goed dat je een klacht hebt ingediend, zodat het restaurant zich kan verbeteren. Het is toch wel erg als er mensen echt ziek van worden!
    Vlijtig Liesje onlangs geplaatst…Looprichting Jumbo supermarkt zuigtMy Profile

  • Reply linda 3 mei 2016 at 18:08

    Jeetje flink balen als je drie dagen daarna nog beroerd bent. Gelukkig dat de zwangere vriendin niet ziek is geworden.
    Ik wist niet eens dat je een klacht kon in dienen bij de nederlandse voedsel/waren autoriteit. Dacht alleen dat dat met supermarkten kon. Sharing = caring!

  • Reply Angela - Mama met passie 4 mei 2016 at 09:51

    Wow bizar! Heel goed dat je een klacht in hebt gediend. Ik wist ook niet dat dat kon, dus goed om te weten 😉
    Angela – Mama met passie onlangs geplaatst…Mama vertelt: mijn eigen moeder NellaMy Profile

  • Reply Marguerita 4 mei 2016 at 11:37

    Wat heftig! Ik had geen idee dat je een klacht zo in kon dienen. Netjes dat het restaurant excuses aanbood, maar na 2 weken pas??? Seriously… Ik heb er een beetje gordon ramsey achtige beelden bij als ik het zo hoor
    Marguerita onlangs geplaatst…Marstyle’s Winspiratie van Mei 2016My Profile

  • Reply Merel 12 juni 2016 at 19:52

    Had er ook geen idee van, heftig zeg om zo ziek te worden van een etentje.
    Goed dat je het op deze manier deelt.
    Merel onlangs geplaatst…Ha…ha…hooikoorts! Medicatie naast borstvoeding?My Profile

  • Reply Wanneer durf jij voor jezelf op te komen? - Everyday-Life 10 september 2016 at 05:04

    […] uit eten en drie van de zes zijn ziek van het eten geworden. Hier was ik zo kwaad over dat ik een klacht heb ingediend bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Iets dat ik nog nooit eerder had gedaan, het eten terug sturen was al een hele stap, laat staan […]

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Lees vorig bericht:
    GESLOTEN! – WINACTIE & Review – Win een prachtige hamamdoek van Happy Towels

    Ik heb weer zo'n leuke winactie voor jullie! Onlangs kreeg ik namelijk een prachtige hamamdoek van Happy Towels opgestuurd om...

    Sluiten